دسته بندی نشده

میزان جذابیت برند سازمان شما در بازار کار چقدر است؟

ارزش پیشنهادی کارفرما (EVP – Employee Value Proposition) یا ارزش پیشنهادی به کارکنان 

 

در دهه اخیر تمایالت چشمگیری از سوی مدیران سازمان‌های بزرگ برای راهبردهای منابع انسانی و شرایط کار به گونه ای که موجب حس تعلق و عملکرد پایدار شود، مشاهده شده است.
در این راستا، کارفرمایان در جستوجوی ابزارهای پیچیده تری در جهت مرتبط ساختن برند سازمانی و عملکرد کارکنان خود، به منظور کسب مزیت رقابتی در بازار کار می‌باشند.
کارفرمای منتخب بودن، مزیتی رقابتی برای شرکت نسبت به سایر رقبا و در عرصه جذب و حفظ نیروهای با کیفیت ایجاد می کند.
این شرکت‌ها اغلب سودآوری، کارایی بیشتر و موفقیت بالاتری نسبت به رقبای خود دارند. در این راستا، یکی از کلیدی ترین مفاهیمی که به تازگی وارد مبانی نظری منابع انسانی به صورت خاص و مبانی نظری مدیریت سازمان به صورت عمومی تر شده است، ارزش پیشنهادی برند کارفرمابه کارکنان است.
ارزش پیشنهادی به کارکنان یا EVP یک مدل جامع پاداش و مزایا نیست؛ بلکه، به مجموعه ارزشی مالی و غیرمالی که کارمند از کار کردن برای سازمان کسب می‌کند، اشاره دارد. ارزشی که از تجربه کلی اشتغال به دست آمده و تجربه ای متمایز است. همچنین، از آن به عنوان داد و ستد استخدامی نیز یاد می‌شود. ارزش پیشنهادی به کارکنان، نقش مهمی در برقراری ارتباط بین خواست کارکنان و آنچه کارفرما ارائه می‌دهد، ایفا می‌کند. در بسیاری موارد بین کارمند و کارفرما بر روی حقوق پایه، محیط کاری چالشی و فرصت‌های پیشرفت زبان مشترکی وجود دارد؛ در حالیکه، این موضوع در مورد مسائلی چون زمان‌های کاری منعطف، توازن بین زندگی کاری و شخصی و مرخصی چندان مشخص نیست. امروزه سازمان‌هایی با عملکرد بالا، تعریفی رسمی از EVP ارائه می‌دهند و نیروهای مستعد را شناسائی، جذب و حفظ می‌کنند.
مطالعه اخیر توسط تاورز واتسون بین 1605 سازمان در دنیا نشان می‌دهد که عملکرد مالی شرکت‌های برخوردار از EVP منسجم و ساختارمند، به‌مراتب از شرکت‌هایی که فاقد EVP بوده و یا ارزش پیشنهادی به کارکنان از انسجام و یکپارچگی کافی برخوردار نبود، بالاترست. یافته‌های مونسامی و ونتر (2009)نشان می‌دهد، سازمان‌هایی که ارزش پیشنهادی آنها ضعیف تر از رقباست، در خطرپذیری ترک شغلی کارکنان خود هستند.
به منظور برند سازی کارفرمایی، سازمان‌ها به عنوان کارفرما ویژگی‌ها و شرایط کاری مناسب و جذاب‌تر خود را برای ارائه به نیروی کار بالقوه انتخاب می‌کنند. منظور از کارکنان بالقوه افرادی است که شاید روزی به کار برای سازمان علاقه‌مند شوند.
به منظور جذب بهترین متقاضیان بازار کار، باید قادر باشید که به طور کامل و واضح علت‌ها و دلایل تفاوت شرکت خود با دیگر رقبایتان را تعریف کنید. در حقیقت می‌بایست سازمان خود را برای جذب کارکنان آینده (بالقوه) جذاب جلوه دهید. مجموعه آن چه شما ارائه می‌دهید ارزش پیشنهادی کارفرما(EVP) نام دارد.
ارزش پیشنهادی کارفرما نشان دهنده میزان جذابیت برند سازمان شما در بازار کار است که افراد جویای کار را تشویق به قبول پیشنهاد شغلی از سوی کارفرما و کارمندان فعلی را تشویق به ماندن در سازمان می‌کند مثل حقوق و مزایا، فرصت‌های رشد و توسعه، مسیرهای شغلی شفاف، فرهنگ سازمانی و…
  • برای درک ارزش پیشنهادی کارفرماییتان باید بتوانید برای این سوالات پاسخ قانع کننده‌ای تعریف کنید:

  1. چرا فردی باید پیوستن به سازمان ما را انتخاب نماید؟
  2. چرا کارکنان باید در سازمان ما باقی بمانند؟
  • به منظور انجام یک تحقیق در خصوص شناخت EVP و پیدا کردن پاسخ سوالات فوق می‌توانید با سوالات زیر از کارکنان سازمان و یا کارکنان بالقوه شروع کنید:

  1. چرا این شرکت را برای کار کردن انتخاب کرده‌اید؟
  2. چه مسائلی برای شما بیش از همه اهمیت دارد؟
  3. چه چیزی برای ارائه عملکرد مناسب، به شما انگیزه می‌دهد؟
  4. چرا به کار کردن در این شرکت ادامه می‌دهید؟
  5. هنگامی که در یک مهمانی هستید، چطور شرکت ما را توصیف می‌کنید؟
جهت سوالات فوق، پاسخ‌هایی را پیش‌بینی کنید که مخصوص سازمان شماست، تا کارکنان بتوانند به سهولت از بین آنها پاسخ خود را انتخاب نمایند.
پس از پاسخ به سوالات بالا و ترسیم مدل ارزش پیشنهادی کارفرمایی، می‌توانید در جهت برند سازی سازمانتان به عنوان کارفرما، محلی که افراد علاقمند هست در آن استخدام شوند؛ تبدیل شوید. یک ارزش پیشنهادی کارفرما یا EVP ترسیم کنید که برند شرکتتان را بواسطه مورد تاکید قرار دادن ارزش برندتان و نشان دادن آنچه که درمورد شما و شرکتتان منحصر به فرد است، با برند مشتریتان هماهنگ کند.
اهمیت برندسازی کارفرما عبارتست از:
  • کاهش هزینه استخدام
  • جذب و متعاقبا حفظ استعدادهایی که برای شرکتتان به دنبالشان میگردید.
  • پایین بودن ترک شغلی کارمندان
  • نمایش تعهد به مردم
  • حفظ برند مثل یک هویت زنده
  • تشخیص و تکمیل سیاست های منحصر به فرد برای رفاه نیروی کار
  • حفظ تعادل بین مزایا و عملکرد
  • بهبود تجربه مشتری
  • افزایش قابلیت رویت برند
مطالعات مستمر در زمینه روندهای قالب در بازار کار و چالش‌های پیشرو در بازار نیروی کار و تدوین برنامه‌های حفظ و جذب نیروی کار بر اساس ارزش پیشنهادی به کارکنان  (EVP) و محک زنی اقدامات مرتبط با منابع انسانی در زمینه هایی چون حقوق، مزایا، برنامه های توسعه و حفظ استعدادها و بازنگری در این برنامه ها می توانند تقویت ارزش پیشنهادی برند به کارکنان و به تبع آن تقویت برند کارفرمای سازمان ها کمک کنند.

 

منابع: مطالعات راهبردی-دکتر جواد فقیهی پور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *