دسته بندی نشده

تعیین مسیر شغلی به چه معناست؟



فرایند ارزیابی جایگاه فعل کارتان، تصمیم گیری در مورد جایگاهی که خواهانش هستید و ایجاد تغییرات لازم برای رسیدن به آن (مسیر شغلی) نامیده می‌شود.

این موضوع فرایندی جاری است که باید آن را موزون و هماهنگ مدیریت کنید، چرا که محیط کسب و کار همواره در حال تغییرات مهمی است.

درک نیاز به تغییر

جهان، از جمله دنیای کسب و کار، به سرعت در حال تغییر است. چه مدیر سازمانی بزرگ باشید، چه کارآفرینی که مشغول کسب و کار خود هستید، یا پیمانکار مستقلی که به مشتریان خدمات ارائه می‌دهد. این سرعت فزاینده تغییر در دهه های اخیر، گاهی اوقات برای شما نفس گیر است. تا جایی که به حرفه و شغل شما مربوط می‌شود، تغییر، طبیعی و سودمند است! هر بار که با چالش جدیدی رو به رو می‌شوید، توانایی های حرفه ای خود را تقویت می‌کنید و در مورد آنچه که از شغل خود انتظار دارید آگاهی بدست آورده و مهارت های جدیدی کسب می‌کنید. در آن صورت رضایت خاطر بیشتری از کارتان خواهید داشت و برای سازمانتان موثرتر خواهید بود.

رشد در سازمان خود

زمانی که قصد دارید مسیر شغلی‌تان را تغییر دهید( یا مسیر جدیدی را بیابید.) مراقب باشید گرفتار وسوسه تغییر محل کار نشوید- باوری که می‌گوید اگر از شغل‌تان راضی نیستید، باید به سازمان دیگری بروید. حقیقت این است که احتمال دارد مشکل از سازمان (محل کارتان) نباشد. به احتمال زیاد، مشکل به جایگاه فعلی شما در سازمان مربوط می‌شود. اگر از فرصت های موجود در سازمانتان که با علائق شما سازگاری بیشتری دارند بهره جوئید، می‌توانید با ارتقای نقش فعلی‌تان و یا به عهده گرفتن یک یا چند نقش کاملاً جدید در سازمان ، رضایت شغلی را دوباره در خود ایجاد نمایید. سازمان نیز از این موضوع نفع می‌برد، زیرا علاوه بر اینکه برای ارزیابی، استخدام و آموزش فرد جدید، هزینه ای صرف نکرده، کارمندی وفادار (که شما هستید) نیز در اختیار دارد.

امروزه، سازمان های بزرگ و کوچک می‌دانند برای اینکه در دنیای به سرعت در حال تغییر، رقابت پذیری خود را حفظ کنند به کارکنانی نیاز دارند که:

  • به ایده یادگیری همیشگی به شدت معتقد باشند.
  • به طور منظم علایق، ارزش ها و مهارت های خود را جهت به عهده گرفتن مشاغلی که برای آنها مناسبتر هستند ارزیابی کنند.
  • به موفقیت سازمان خود متعهد باشند.
  • مهارت ها و رفتار هایی که سازمان در آینده به آنها نیاز خواهد داشت را درک نموده و جهت رشد آن مهارت ها، مشتاق و توانا باشند.
  • بتوانند به راحتی از مرزهای موجود بین واحدهای سازمانی و دیوارهای حایل بین بخش های صف و ستاد عبور کنند.

منبع: نشریه هاروارد 2014-Shaping your career

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *